Se pune din nou întrebarea: ar trebui șoferii în vârstă să fie restricționați în continuare la volan? În România, în prezent, permisul auto are o valabilitate de 10 ani pentru toți conducătorii auto, indiferent de vârstă. Însă, un nou proiect de lege, deja aprobat de Senat la începutul acestui an, vizează o schimbare semnificativă în această privință. Conform noilor reglementări propuse, valabilitatea permiselor de conducere pentru persoanele vârstnice va fi redusă considerabil.

Astfel, noua legislație stipulează că persoanele de peste 70 de ani vor avea permisul valabil doar pentru o perioadă de 5 ani, iar cei care au împlinit 80 de ani vor trebui să își reînnoiască permisul la fiecare 2 ani. Această modificare vine ca urmare a unor studii care sugerează că, odată cu înaintarea în vârstă, riscul unor afecțiuni medicale ce pot influența capacitatea de a conduce în siguranță crește considerabil.

În contrast, valabilitatea permiselor pentru ceilalți șoferi, care dețin categorii precum AM, A1, A2, A, B, B1, și BE, ar putea fi prelungită până la 15 ani, conform proiectului. Totuși, proiectul de lege este încă în discuție la Camera Deputaților, care are rolul de for decizional în acest caz.

Inițiative la nivel european pentru siguranța rutieră a vârstnicilor

La nivel european, problematica șoferilor în vârstă a fost de asemenea intens dezbătută. Experții europeni au ajuns la concluzia că, după vârsta de 70 de ani, ar trebui introduse controale medicale mai frecvente pentru a verifica aptitudinile de conducere. Comisia Europeană a propus chiar ca, după această vârstă, șoferii să fie supuși unor evaluări periodice, fie prin controale medicale, fie prin chestionare de autoevaluare, menite să identifice eventualele probleme de sănătate care ar putea afecta siguranța la volan. Scopul acestor măsuri este reducerea numărului de șoferi care ar putea pune în pericol siguranța rutieră, printr-o evaluare corectă a capacității de a conduce. Deși propunerile prevăd că permisul auto ar putea avea o valabilitate generală de 15 ani, pentru persoanele de peste 70 de ani se preconizează o verificare medicală mai frecventă.

Abilitățile necesare pentru a conduce și riscurile la vârsta înaintată

Pentru a conduce un autovehicul în condiții de siguranță, orice șofer trebuie să dețină o serie de abilități esențiale, precum:

  • Cunoașterea teoretică și practică a regulilor de circulație;
  • Viteză de reacție și reflexe rapide;
  • Coordonare motorie corectă între mâini, picioare și vedere;
  • Capacitatea de a anticipa și percepe riscurile din trafic.

La persoanele vârstnice, însă, probabilitatea apariției unor afecțiuni care afectează aceste abilități este mult mai ridicată. Probleme de vedere, tulburări neurologice sau cardiovasculare, boli respiratorii sau cognitive pot pune în pericol atât siguranța șoferului, cât și a celor din jur. Din păcate, mulți dintre șoferii afectați de astfel de condiții de sănătate nu sunt dispuși să renunțe la permisul auto, chiar dacă această decizie ar fi în interesul siguranței lor.

Opinia specialiștilor: Nu vârsta contează, ci abilitățile

Medicul psihiatru Gabriel Diaconu consideră că vârsta nu este neapărat un indicator al capacității de a conduce, ci starea generală de sănătate. „După 65 de ani, toți ar trebui să ne facem o evaluare completă a sănătății, iar șoferii, cu atât mai mult, ar trebui să consulte medici specialiști precum oftalmologi, neurologi sau cardiologi. Dacă se constată probleme medicale grave, precum cataracta sau boli de inimă, ar trebui să fie de datoria șoferului să renunțe la carnet”, a declarat medicul.

De asemenea, fiecare șofer, indiferent de vârstă, ar trebui să se autoevalueze periodic, ținând cont de capacitatea sa de a vedea, reacționa rapid și gestiona stresul din trafic. Dacă răspunsurile la aceste evaluări personale sunt negative, ar fi indicat ca respectivii să renunțe la a mai conduce.

Concluzii: Siguranța la volan, o responsabilitate pentru toți

Chiar dacă statisticile nu arată neapărat că șoferii în vârstă sunt mai periculoși decât cei tineri sau neexperimentați, riscul de a dezvolta afecțiuni care să influențeze negativ abilitățile de conducere este mult mai ridicat după vârsta de 70 de ani. În consecință, măsurile propuse atât la nivel național, cât și european, vin în sprijinul creșterii siguranței rutiere, fără a discrimina vârstnicii, ci doar prin impunerea unor controale mai riguroase pentru a se asigura că toți șoferii sunt apți de a conduce în condiții optime.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *