Europa se confruntă cu un val de nemulțumiri sociale în pragul iernii, protestele și grevele izbucnind în mai multe țări și sectoare economice. Germania, Spania, Franța, Italia, Grecia și Polonia sunt doar câteva dintre statele afectate de deciziile companiilor și ale guvernelor, care provoacă reacții vehemente din partea angajaților și fermierilor.
Greve istorice anunțate la Volkswagen
În Germania, sindicatul IG Metall, unul dintre cele mai puternice din țară, a avertizat că dacă Volkswagen nu renunță la planurile de închidere a fabricilor, grevele ar putea paraliza producția la nivel național începând cu 1 decembrie. Decizia de a închide trei uzine germane, o premieră istorică, vine pe fondul unui plan de reducere a costurilor cu 17 miliarde de euro.
Muncitorii de la uzina Audi din Bruxelles, subsidiară a VW, se confruntă deja cu incertitudinea. Decizia companiei de a muta producția modelului electric Q8 e-tron în Mexic a declanșat proteste, inclusiv o intervenție a poliției după ce discuțiile dintre management și sindicaliști au degenerat. Peste 4.000 de angajați sunt afectați direct și indirect de această mutare.
Fermierii europeni luptă pentru supraviețuire
În Spania și Franța, fermierii protestează împotriva acordului comercial dintre Uniunea Europeană și blocul sud-american Mercosur, pe care îl consideră o amenințare existențială. Protestele din Franța amenință lanțurile de aprovizionare, iar fermierii spanioli vorbesc despre o “luptă pentru supraviețuire”.
În Polonia, fermierii sunt nemulțumiți de exporturile agricole ucrainene care le afectează veniturile, iar în Marea Britanie, agricultorii protestează împotriva unei noi taxe pe moștenire.
Costul vieții, combustibilul protestelor din sudul Europei
În Grecia, sindicatele au organizat o grevă generală care a paralizat activitatea în cele mai mari orașe. Angajații cer salarii mai mari pentru a face față costului vieții, în timp ce jurnaliștii greci au intrat și ei în grevă în semn de solidaritate.
Criza din industria auto europeană
Deciziile recente din sectorul auto reflectă o problemă mai profundă: dezindustrializarea Europei. Conform Băncii Mondiale, ponderea industriei în PIB-ul european a scăzut de la 28,8% în 1991 la 23,7% în 2023. Închiderea uzinei Audi din Bruxelles simbolizează această tendință, accentuată de presiunea concurenței din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice.
Reformele și presiunile sindicale continuă
În Italia, angajații din sănătate cer majorări salariale și investiții sporite, în timp ce în Franța, sindicatele de la SNCF se opun reformelor guvernamentale care vizează monopolul companiei de căi ferate.
Viitor incert pentru industria europeană
Planul industrial al UE, parte a European Green Deal, își propune să susțină tranziția către tehnologii „verzi”, dar investițiile necesare, estimate la 800 de miliarde de euro, pun presiune pe statele membre. În timp ce Europa se străduiește să-și mențină competitivitatea, China și SUA continuă să investească masiv în propriile industrii.
Protestele din această iarnă scot la iveală tensiunile profunde din societatea europeană, în care interesele economice, sociale și politice sunt într-un conflict tot mai evident. Iarna nemulțumirii abia a început, iar efectele ei s-ar putea resimți mult timp după ce zăpezile se vor topi.